Velike novosti za štete iz auto osiguranja
Pozitivne promjene kod obrade šteta iz automobilske odgovornosti su na vidiku! HANFA je 28. lipnja donijela novi Pravilnik o postupku rješavanja odštetnih zahtjeva oštećenih osoba u prometu. Pravilnik obećava puno - transparentniji pristup, bržu obradu šteta, manje komplikacija. U nastavku izdvajamo 5 najbitnijih promjena koje bismo uskoro trebali ugledati.
Rokovi za prijavu i obradu štete
Osiguratelj mora u roku od 60 dana donijeti rješenje o prijavljenoj šteti. Pisanim putem mora dostaviti odluku u kojoj navodi prihvaća li odgovornost za naknadu štete ili ne. Ukoliko ju ne prihvaća, obvezan je za svaku točku odštetnog zahtjeva dati utemeljen odgovor. Ovaj rok je na snazi već dugo godina, ali novi Pravilnik uz njega propisuje i dodatne rokove.
Najveća novost je što je osiguravajuće društvo od sada u obvezi svaki zahtjev evidentirati u roku od 72h sata, odnosno 3 radna dana. Iz prakse je poznato da su oštećenici znali i po par tjedana čekati na odgovor da je predmet uopće u obradi. Ovaj novi rok svakako bi trebao ubrzati proces otvaranja štetovnog predmeta, pa samim time i rješavanje štete. Ako ništa drugo, barem se neće morati tjednima čekati i brinuti da je zahtjev krivo poslan ili nije zaprimljen.
Samostalno prikupljanje podataka i dokumentacije
Nije nečuveno da osiguratelji traže od oštećenih strana da dostave dokumentaciju koja se ne tiče njih, primjerice policijsko izvješće ili izjavu osiguranika. Pravilnik propisuje da su osiguratelji u obvezi sami prikupljati potrebne podatke i dokumentaciju koja im je dostupna. Tako primjerice, osiguratelj ne smije oštećenika “uvjetovati” da dostavi policijsko izvješće, kada je isto dostupno osiguratelju na zahtjev.
Nema uvjetovanja oko nagodbi ili popravaka
Nažalost, poznate su situacije u kojima su određena društva uvjetovala stranke da moraju popravljati auto u određenoj radionici kako bi im se isplatila šteta (odnosno popravilo vozilo). Novi pravilnik staje takvom ponašanju na kraj. Zabranjeno je uvjetovanje:
- isplate štete isključivo temeljem nagodbe
- servisne radionice kod koje se mora izvršiti popravak vozila
Jasniji postupak kada dođe do štete
Sva društva za osiguranje morati će na svojim stranicama objaviti dokuemnt pod nazivom “Ključne informacija za oštećenu osobu”. Kao što sam naziv govori, sadržavati će odgovore na najbitnija pitanja koje se vrte svakom oštećeniku po glavi:
- Što činiti ako je došlo do materijalne štete?
- Što činiti u smrtnim slučajevima ili slučajevima tjelesnih ozljeda?
- Moram li ispuniti Europsko izvješće?
- Moram li zvati policiju?
- Kako i kome prijaviti štetu?
Dokument mora biti pisan jednostavno, kratko i razumljivo, te ne smije biti duži od dvije stranice A4 papira. Također, morati će biti verzija dokumenta na engleskom jeziku.
Transparentnija komunikacija
Osiguratelji će morati pravovremeno i razumljivo komunicirati sa oštećenim stranama. Sve odluke morati će biti obrazložene jednostavnim jezikom. Podaci koje će smjeti tražiti su samo oni neophodni za rješavanje zahtjeva - podaci za indetifikaciju, kontaktiranje i način isplate.
Ove promjene svakako zvuče pozitivno za sve građane Republike Hrvatske koji bi se mogli naći ulozi oštećenika. Nadam se da će sva društva brzo i uspješno prilagoditi poslovanje novom Pravilniku. Uspješno provođenje novih propisa trebalo bi građanima uliti dodatno povjerenje u osiguranje, čemu se svakako radujem.
Punu verziju Pravilnika možete pročitati na službenim web stranicama HANFE.